Postnords val leder till att småföretag och landsbygd blir de drabbade
Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Därför är det med stor besvikelse vi noterar att Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har beslutat på ett sätt som negativt påverkar småföretag och kunder i mindre stadsområden.
Postnords varubrevsfiasko.
Nyligen har Postnord valt att endast tillåta mottagning av varubrev på postkontor, vilka enbart är belägna i städerna.
Fotot representerar en en annons.Om du vill beställa, klicka på bilden.
Följaktligen är företag som säljer små och lätta produkter nu tvungna att förlita sig på dyrare paketförsändelser för att kunna erbjuda spårbarhet till deras kunder.
Beslutet leder till högre kostnader inte enbart för företagen men även för kunderna.
Detta berör inte enbart frågan om högre kostnader.
Det står om den viktiga principen att alla individer bör ha samma möjligheter till postservice.
Landsbygden, som redan lider av brist på olika tjänster, hamnar återigen i en nackdelaktig position.
För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.
Nu måste de bestämma sig för att antingen täcka de ökade kostnaderna själva eller att låta kunderna betala mer.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Det är också en fråga om rättvisa.
Postnord, som ägs av staten, har en skyldighet att agera i allmänhetens intresse.
Det är ett brott mot denna grundprincip att göra det svårare för en stor del av medborgarna att få tillgång till basala posttjänster.
Det är viktigt att alla områden i Sverige erbjuds lika förhållanden för handel och kommunikation.
Det är anmärkningsvärt att Postnord redan har ett system av paketutlämningsplatser redo att hantera varubrev, om de bara blev tillsagda.